هاوارتیا - ساکولنت هاورتیا گورخری
نوشته شده توسط : hr

هاورتیا گورخری

هاورتیا گورخری  -  WIDE ZEBRA
HAWORTHIA ATTENUATA : نام علمی
  ASPHODELACEAE  - سريشيان : خانواده
آفریقای جنوبی (کیپ شرقی) : بومی منطقه
Haworthia fasciata,Zebra plant,هااورت سیا,آلوئه آتنواتا,هاورتیا,آلوئه گورخری

: نام های دیگر

 

خاک و تغذیه دمای ایده آل محیط آبیاری و رطوبت نور محیط
شن و ماسه و کمی خاک رس و خاک برگ  
15 درجه سانتیگراد  

کمی خشک  
زیاد  

 

معرفی و آموزش نگهداری هاورتیا گورخری

 

معرفی و آموزش نگهداری هاورتیا گورخری

هاورتیا گورخری یکی از ساکولنت های معروف که در تمام نقاط جهان تولید می‌شود. زیستگاه اصلی هاورتیا گورخری آفریقای جنوبی می‌باشد. نام علمی آن haworthia fasciata می‌باشد. ارتفاع این گیاه تا ۲۰ سانت نیز می‌رسد. جز ساکولنت های کوچک محسوب می‌شود. دارای برگ‌ها سبز رنگ سفتی می‌باشد که بر روی آن نقاط راه راه سفیدی دیده می‌شود و به همین دلیل به این اسم معروف می‌باشد.
فصل رشد این گیاه معمولاً اوایل بهار و پاییز می‌باشد. در این مقاله معرفی و آموزش نگهداری هاورتیا گورخری را توضیح می‌دهم.

گل هاورتیا گورخری
گل هاورتیا گورخری

نور:
هاورتیا گورخری به نور ملایم فیلتر شده احتیاج دارد بخصوص در فصل رشد. در گرما و نور زیاد معمولاً رشد گیاه متوقف می‌شود.

آبیاری:
به آبیاری متوسط نیازی دارد. در فصل رشد می‌توان هفته‌ای دو بار آبیاری کرد. در فاصله بین دو آبیاری حتماً اجازه دهید خاک خشک شود. از گلدانی استفاده کنید که دارای سوراخ‌هایی در کف باشد.

خاک:
خاک مناسب برای اغلب ساکولنت از جمله هاورتیا گورخری، خاک سبک با زهکشی مناسب که می‌تواند ترکیبی از ماسه، پیت ماس، و اندکی ورمی باشد. در کل خاک کاکتوس‌ها نباید آب را به مدت طولانی در خود نگه دارند.

تکثیر هاورتیا گورخری:
تکثیر این ساکولنت از طریق بذر و پاجوش و همچنین از طریق برگ می‌باشد. در بخش مقالات سایت میهن کاکتوس در مورد تکثیر با هر سه روش مقالات متعددی نوشته شده است.

هاورتیا گورخری
هاورتیا گورخری ابلق

دلیل خشک شدن نوک برگهای هاورتیا گورخری چیست؟
این عارضه زمانی که رطوبت محیط کم باشد همچنین نور و گرمای زیادی گیاه دریافت می‌کند اتفاق می‌افتد. با انتقال گیاه به مکانی خنک‌تر با نور ملایم‌تر از ابتلا به این عارضه می‌توان جلوگیری کرد.

مقاله مرتبط  معرفی گل آئونیوم

چه زمانی می‌توانم پاجوش‌ها را جدا کنم؟
جدا کردن پاجوش‌ها از گیاه مادری بسیار آسان می‌باشد و در هر فصلی امکان پذیر است جز زمان خواب گیاه ولی باید اجازه دهید پاجوش‌ها تا حدی بزرگ شوند که در اثر از دست دادن آب سریع از بین نروند.

دلیل تغییر رنگ برگ‌های هاورتیا گورخری از پایین چیست؟
تغییر رنگ برگ‌های قدیمی تا حدودی طبیعی می‌باشد ولی تغییر رنگ می‌تواند در اثر آبیاری زیاد، بیماری‌های قارچی، و نامناسب بودن خاک اتفاق بافتد. هر گونه تغییر رنگ بخصوص در قسمت‌های پایین گیاه باید مورد بررسی قرار گیرد تا از خراب شدن گیاه جلوگیری شود.


آلوئه گورخری از گیاهان گلدار چندساله در خانواده سریشیان (Xanthorrhoeaceae) و تیره فرعیAsphodeloideae بومی کشور آفریقای جنوبی است. آنها گیاهان کوچکی هستند و به طور معمول حدود 20 سانتی متر ارتفاع دارند و به صورت انفرادی و یا انبوه در آفریقای جنوبی دیده میشوند. بعضی از گونه های این جنس دارای برگ های سفت و محکم به رنگ سبز تیره هستند ولی سایر گونه ها نرم و نیمه شفاف هستند.
گلهای گونه Attenuata بین 6 تا 12 سانتی متر قطر دارند و ارتفاع آن ها به 25 سانتی متر بلندی میرسد و معمولاً تجمعی هستند.
برگ این گونه سبز تیره با خال خال سفید با مقادیر مختلفی از چند رنگ است.
برگ­های گوشتی و آب­دار آلوئه گورخری، در کنار یک­دیگر به صورت به هم چسبیده قرار می­گیرند
خاک سبک که شامل دو قسمت ماسه و یک قسمت خاک تمیز و ضد عفونی شده (خاکبرگ و خاک رس) باشد برای هاورتیا گورخری مناسب است
Haworthia Attenuata ساقه ندارد و برگهای آن ضخیم و نوک‏ تیز و گلهای آن زنگوله‏ ای ‏شکل به رنگ سفید مایل به سبز و به صورت خوشه ‏ای هستند و عموماً به خاطر شرایط آب و هوایی کشور ما در تابستان ظاهر می‏گردند هرچند ممکن است در هر زمانی به شکوفه بنشینند.
گیاه هاورتیا را با کود مایع به میزان دو گرم در لیتر هر چهار هفته یکبار از اردیبهشت تا شهریور ماه تغذیه نمایید
به آب زیاد احتیاج ندارد، اجازه بدهید خاک خشک شود بعد از خشک شدن کامل خاک به آن آب بدهید.
روشنایی را بسیار دوست دارد. اگر خانه­ی شما کم نور است در فصول گرم حداقل برای مدت دو هفته گیاه را به خارج از ساختمان ببرید تا از نور کافی بهره­مند شود سپس آن را به جای خود بازگردانید.
اگر نور کافی ندارید با استفاده از چراغ­هایی که به رنگ مهتابی هستند روشنایی لازم را فراهم سازید.
بهترین روش برای ازدیاد هاورتیا استفاده از پاجوش­های آن است. در بهار با کاشت مجدد پاجوش در مخلوطی از ماسه و خاک آن را تکثیر کنید. همچنین با کاشت بذر در بهار در دمای 21 درجه سانتیگراد میتوانید این گیاه را تکثیر نمایید.


: منابع  

http://en.wikipedia.org/wiki/Haworthia
http://golchamanaria.com/index.php?section=detail&dt=334
http://www.cactus-art.biz/schede/HAWORTHIA/Haworthia_attenuata/Haworthia_attenuata/Haworthia_attenuata.htm
http://www.daftarmags.ir/Journal/Text/PayamZan/Article/index.aspx?ArticleNumber=19508
http://www.krkosska.com/houseplants/pages/Haworthia-attenuata.html

http://nargil.ir/plant/images/pic/361/HAWORTHIA%20attenuata%2016.jpg

http://nargil.ir/plant/images/pic/361/HAWORTHIA%20attenuata%2012.jpg

http://nargil.ir/plant/images/pic/361/HAWORTHIA%20attenuata%2010.jpg

من یک هاورتیا دارم که از وقتی خریدم توی تراس گذاشتم ولی حالت جمع شده پیداکرده 
باید چکار کنم تا برگهاش باز بشن
احتمالا افتاب تند وگرمای شدید هوا باعث بروز این مشکل شده است. در سته این گیاه نوردوست است ولی اگر مدتی گیاهتان را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کرده اید به شکل ناگهانی آنرا به مکانی با نور مستقیم منتقل نکنید. این کار می تواند منجر به چروکیدگی برگها و بروز نواحی سوخته بر روی برگهای گیاه شود. بلکه این کار را به تدریج و در طی چند هفته انجام دهید تا گیاه به تابش اشعه های مستقیم آفتاب عادت کند
در زمستان باید دفعات ابیاری کمتر شود.فاصله بین ابیاری با توجه به شرایط محیطی(دما،نور،رطوبت محیطی،وزش باد و...)نوع گیاه ونیزفصل سال متغیر است. در ماهای سرد ابیاری را کمتر نماییدواجازه دهيد خاک گلدان در فاصله بين دو آبياري کاملا خشک و سپس آبياري نماييد، زهکش را بازديد فرماييد، آب زير گلداني را خارج نماييد. استفاده از کود به خصوص در فصول گرم مفید است
این گیاه نور دوست است ولی افتاب تند وشدید بویژه در مورد گیاهانی که قبلا در شرایط نور معمول واپارتمان بوده اند مضر است وباعث بروز مشکلاتی میشود. در صورتی که به طور ناگهانی گیاهان را از مکانی با نور کمتر به مکانی که به طور کامل در معرض نور خورشید قرار دارد منتقل شوند، دچار آفتاب سوختگی خواهند شد؛ بنابراین اگر گیاه‌تان به نور کم خو گرفته است، میزان نور را به تدریج افزایش دهید. هر 15 روز یکباراستفاده شود. در فصول سردهر ماه یکباراستفاده گردد. (انواع مختلف ان در قسمت خاک وکود فروشگاه نیز معرفی شده اند).یک قاشق کوچک کود را در یک لیتر اب حل نمایید وبه صورت ابیاری به گیاه بدهید
من حدود هفت ماهه که یک هاورتیا کوپری و دو ماهه که هاورتیای کورخری دارم ولی هیچکدام رشدی ندارند ودر ضمن برگهایشان هم حالت سفت و خشک دارد ،خاک گلدانها را عوض کردم و کود مخصوص کاکتوس بهشان دادم ولی هیچ تاثیری نداشته علت چیست؟
 
نورش رو بیشتر کنید وسعی نمایید هوای تازه رو براش فراهم نمایید مکان نگهداریش رو ثابت کنید وجابجاش نکنید
 
 
به منظور تقویت گیاه باید از کودهای کامل مخصوص استفاده نمایید .هر دو هفته یه بار به مقدار یه قاشق کوچیک از کود رو در یک لیتر اب حل نموده وبه مقدار کافی از محلول مورد نظر به صورت ابیاری به گیاه بدهید. در مصرف کود زیاده روی نکنید. هنگامي که شاخ و برگ يک گياه بيش از حد سنگين شود يا اينکه ريشه هاي آن از روزنه خروج آب بيرون بزنند، زمان تعويض گلدان فرا رسيده است. گياه خود را به گلداني که تنها کمي از گلدان قبلي بزرگ تر است منتقل کنيد



:: موضوعات مرتبط: کاکتوس و ساکولنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 3665
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: